یادگیری از طریق همیاری- قسمت اول
فصل اول- محیطهای یادگیری
جان دیویی در دهه ی 1940 معلمان را تشویق میکردکه برای بررسی وحل مسأله، دانش اموزان را به گروه هایی تقسیم کنند.
سه نوع محیط یادگیری توسط معلمین در کلاس به وجود می آید : رقابتی ، فردی ، همیاری .
شعار یک کلاس رقابتی : اگر تو ببری من می بازم و اگر من ببرم تو می بازی. از نکات منفی این گونه کلاسها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ دانش اموزان یک دیگر را مانع و سد راه خود می دانند ـ بسیار سخت برای دانش آموزانی که معمولا بازنده اند و لذا در آموزش شرکت نمیکنند- حتی برای برندگان هم آسیب به همراه دارد؛ ترس از شکست و مارک " خرخوان " خوردن- دانش آموزان متوسط نیز اجازهی درخشیدن پیدا نمیکنند.
البته رقابت به چند شرط هم بد نیست:
رقابت بین کسانی باشد که توانایی یکسانی داشته باشند؛ تعداد برندهها را زیاد کنیم؛ از رقابت برای ایجاد لذت، تغییر دادن سرعت کار و مرور درسها استفاده شود.
محیط یادگیری انفرادی چگونه است؟ شعار این است: ما همه در این کار تنها هستیم. دانشآموزان از هم کلاسی خود توقع حمایت و کمک ندارد و معلم مرجع اصلی تک تک دانش آموزان است.
معایب روش فردی: یادگیری ضعیفتر چون فراگیران از نظرات دیگران محروم هستند؛ خسته کننده است؛ به یادگیری جنبهی انفرادی میبخشد نه اجتماعی.
محیط سوم، محیط همیاری است با این شعار: یا همه نجات پیدا میکنیم و یا همگی غرق میشویم. در این محیط آموزشی مرجع اصلی یادگیری، معلم نیست بلکه دانشآموزان هستند؛ دانشآموزان به یک دیگر کمک میکنند، از اطلاعات، تجربهها و مهارتهای یکدیگر استفاده مینمایند.
مشخصههای اساسی یادگیری از طریق همیاری:
1- وابستگی مثبت: دانشآموزان حقیقتا به هم وابسته میباشند، هیچ یک از اعضای گروه نمیتواند موفق شود مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند.
2- پاسخگویی فردی: همه باید تلاش کنند و مسؤولند مواد درسی را یاد بگیرند، (مستمع آزاد نداریم). 3 - آموزش مهارت های اجتماعی.
رعایت سه اصل توسط معلم برای موفقیت گروه های همیار:
1ـ نظارت بردانش آموزان هنگام کار؛
2ـ در مواقع لازم در کار گروه دخالت کند؛
3ـ نتایج حاصل از مهارتهای اجتماعی را که دانشآموزان یاد میگیرند و به کار میبرند به آنها بگوید.
گروه همیار با گروههای کوچک تفاوت هایی دارد:
گروه همیار: همبستگی مثبت بین دانش آموزان+ گفتگوی رودررو+ پاسخگویی فردی؛ یعنی هر فرد باید بر تمام مطالب کتاب آشنا باشد+ آموزش مهارتهای اجتماعی+ نظارت بر رفتار. اما در گروههای کوچک: هر فرد برای خودش کار میکند+ بار خود را بر دوش دیگران گذاشتن+ عدم آموزش نظامند+ رفتار دانشآموزان مستقیما مورد نظارت قرار نمیگیرد.
فصل دوم- مزایای یادگیری از طریق همیاری
مزایای اجتماعی یادگیری به روش همیاری:
مهارتهای یادگرفته در کلاس مانندگوش کردن به حرف دیگران، رعایت نوبت، ابراز عقیده کردن، تشویق دیگران، انتقاد از عقاید و ...... را میتوان در زندگی آینده و در محیط بزرگتر به کار بگیرند.
آموزش این مهارتها به دو دلیل به عهده ی معلم است:
الف ـ فراگیری این مهارت ها برای موفقیتهای آتی دانشآموزان اهمیت حیاتی دارند.
ب- با توجه به وقت صرف شده پای تلویزیون و رایانه وکاهش تعامل دانش آموزان، مدرسه واقعا تنها جایی است که کودکان میتوانند مهارتهای اجتماعی را یاد بگیرند.
نکتة مهم: اگر دانش آموزی در گروه خوب کار نکند نباید زود افراد گروه را تغییر داد. چنین رفتاری به دانشاموز میآموزد:
اگر نخواهم با کسی کار کنم مجبور نیستم+ یک راه ساده برای راحت شدن از کارکردن با کسی که دوستش ندارم این است که از او شکایت کنم+ دانستن چگونه کار کردن با دیگران به اندازهی دانستن درس اهمیت ندارد.
مزایای آموزشی یادگیری از طریق همیاری:
الف- افزایش موفقیت تحصیلی. ب- دانشآموزان تکالیف خود را در گروههای همیاری با موفقیت انجام میدهند. دلایل: تمرین شفاهی یا بلند فکر کردن+ افزایش مدت زمانی که حواس دانش آموز متوجه کار است+ مباحثه و بیان افکار فردی با دیگر اعضای گروه+ یادگیری در سطوح بالاتر+ پرورش اعتماد به نفس دانشآموزان.
فصل سوم- شروع کار
چگونه شروع کنیم؟
1- از دروس ساده شروع کنیم 2- تعیین و معرفی مهارت اجتماعی لازم که کار را برای گروه آسانتر کند؛ مانند رعایت نوبت دیگران، گوش کردن به سخن همگروهها و ........ .
گروهها چند نفری باشند؟ دو نفره (برای اول و دوم ابتدایی)، سه نفره (سوم به بالا)، چهار نفره (راهنمایی و متوسطه).
گروهبندی: افراد گروه ناهمگن باشند: (تند، میانی، کند)- دو بچهی خشن یا کناره گیر در یک گروه قرار نگیرند- اگر به مهارت خاصی نیاز است، در هر گروه حداقل یک فرد برای این کار وجود داشته باشد.
فکر نکنید که باید دانشآموزانی را که مایلند با هم کار کنند در یک گروه قرار دهید، چون یکی از اهداف این روش این است که فرد یاد بگیرد با هر کسی کار کند. اگر درسی به گونهای است که همه از عهدهی آن برمیآیند میتوان افراد را به صورت تصادفی گروه بندی کرد. البته این نوع گروهبندی در تجربهی اول یادگیری از روش همیاری، مخاطرهآمیز است.
آرایش کلاس: افراد گروه در حد ممکن به هم نزدیک و از گروههای دیگر دور باشند.
مواد و وسایل: یک سری کامل از لوازم به دانشآموزان هر گروه داده شود (یکی از روشهای ایجاد همبستگی مثبت).
تنظیم صحنه: اولین بار در بارهی اهمیت همیاری در زندگی روزمرهی آنها صحبت کنیم+ تاکید روی ضربالمثل: دو فکر یا بیشتر از یک فکر بهتر کار میکند+ از دانشآموزان بخواهیم یک رشته دستورالعملهای منظم که باعث موفقیت آنها میشوند تهیه کنند؛ آن را در معرض دید آنان قرار دهیم و کمکم بر آن بیافزایند. مانند: آهسته صحبت کردن، به یکدیگر کمک کردن، تشویق یکدیگر.
شرح دادن وظایف:
دانش آموزان دو وظیفه دارند، الف- وظیفهی درسی ب- وظیفهی مهارت اجتماعی. دانشآموزان باید عمیقا دریابندکه شما برای موفقیت آنان در فراگیری مهارتهای اجتماعی به همان اندازهی موفقیت در انجام وظایف درسی اهمیت قایلید+ هر فرد از گروه باید آماده باشد از تصمیم گروه دفاع کند+ معلم در کلاس به گروهها سر میزند و مراقب خواهد بود که تمام افراد گروه در تبادل نظر شرکت میکنند.
نظارت معلم بر تعامل دانشآموزان: نظارت بر کار هر گروه و یادداشت برداری از نحوهی تعامل آنان در گروه+ به این منظور باید جدولی تهیه کردکه نام دانشآموزان هر گروه در ستون سمت راست (عمودی) و مهارتهای اجتماعی مورد نظر در ردیف بالای این جدول( ردیف افقی) قرار گیرد و میزان فعالیت هر فراگیر را در مهارتهای مورد نظر علامت بزنیم+ در حین کار میتوان به گروه نتیجهی مشاهدات را بازخورد داد+ تکیه بر موارد مثبت مشاهدات خود.
مداخله در صورت لزوم:
در صورت مشاهدة مشکل درسی در حین کار گروهی، مشکل را به خود دانش آموزان برگردانید تا مهارت حل مساله در آنها تقویت شود؛ در مورد تواناییهای خود اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و کمتر به معلم وابسته باشند. اگر مساله ای است که همه گروهها با آن روبرو هستند بهتر است که کار را متوقف کرد و به آنان بگوییم چگونه مساله را حل کنند.
یک قانون مفید: فقط وقتی کسی حق دست بلند کردن برای کمک خواستن از معلم را دارد که هیچ یک از افراد گروه نتوانسته باشند به او کمک کنند.
ارزشیابی کار گروهها:
دانش آموزان باید بدانند که هر نفر در مورد فراگیری خودش و نیز در مورد افراد هم گروهش پاسخگو است. لذا نمرهای که یک یا دو عضو یک گروه میگیرند برای تمام اعضای گروه منظور میشود. برای مثال میتوان تنها یک تکلیف از هر گروه به طور تصادفی بگیریم و فقط همان ورقه را تصحیح کنیم و نمره اش را به گروه بدهیم.
ضروری است با استفاده از اطلاعاتی که در حین مشاهدة فعالیت گروهها جمع آوری کردهایم، مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهیم. میتوان در انتهای کار، همة دانش آموزان را مخاطب قرار داد و آنان را تشویق کلامی کرد: من شاهد بودم که تعداد زیادی نظرشان را در موضوع مورد بحث، ابراز میکردند و به خوبی به صحبتهای عضو گروهشان گوش میدادند.
پایان قسمت اول