وبلاگ آموزشی مطالعات اجتماعی

محتوای سایت علمی و در باره کتب اجتماعی دوره متوسطه می باشد.

وبلاگ آموزشی مطالعات اجتماعی

محتوای سایت علمی و در باره کتب اجتماعی دوره متوسطه می باشد.

سؤالات تشریحی جامعه شناسی 2- فصل اول

 

بسمه تعالی 

 

سوالات تشریحی جامعه شناسی 2 جهت استفاده همکاران و فراگیران تقدیم میشود.  

 

 

سؤالات درس 1- گسترة جهان اجتماعی

1. منظور از واژه «جهان» چیست؟ با ذکر نمونه. ص 1

2. جهان اجتماعی را تعریف کنید. ص 3

ادامه مطلب ...

تست­های جامعه شناسی 2- دروس 1 تا 7

 

 بسمه تعالی 

 سوالات عینی و کوتاه پاسخ جامعه شناسی 2 (دروس 1 تا 7) تقدیم می گردد.

تست­های جامعه شناسی 2

درس اول

1-    در کدام گزینه، به ترتیب پدیده­های طبیعی و ماوراء طبیعی به سبب ارتباطی که با زندگی اجتماعی پیدا می­کنند، درون جهان اجتماعی قرار می­گیرند؟

  

1- خورشید- خداوند             2- حفر قنات- فرشتگان   

3- ساختن سد- خداوند         4- آلودگی محیط زیست- فرشتگان

ادامه مطلب ...

آزمون نیم سال اول درس: مطالعات اجتماعی

بسمه تعالی

آزمون نیم سال اول         درس: مطالعات اجتماعی             مدت آزمون: 70 دقیقه

ردیف

سؤالات

بارم

1

عبارات زیر را با کلمات مناسب کامل کنید: 

          1-1-  آینده­ی نوجوان به میزانی چشمگیر، به .. . . . بستگی دارد که در این مرحله­ی زندگی خود از محیط اجتماعی به دست می­آورد.

          1-2- گروه­های مختلف جامعه (سیاسی،اقتصادی، اقلیت­های قومی و گروه­های اعتقادی و ...)، در محدوده­ای که گروه . . . . . . . . به آن­ها اجازه می­دهد، دست به فعالیت می­زنند.

          1-3-  برای بقای زندگی جمعی یا تحقق ارزش­ها(رسیدن به هدف مشترک)، در جامعه . . . . . . . . به وجود می­آید.

          1-4- گرایش شدید نوجوان به عضویت در گروه، در واقع راهی است که به واسطه­ی آن نوجوان استقلال خویش را از . . . . . . . عملی می­سازد.

2

2

درستی یا نادرستی عبارات را مشخص کنید: 

2-1- اگر فرد در یک جامعه دینی زندگی کند اما در گروهی عضویت داشته باشد که در آن، ارزش­های دینی رعایت نمی­شود، در هر حال به دوگانگی ارزشی دچار می­شود. ص    غ

2-2- فعالیت­های هر خرده نظام اجتماعی به همان ترتیب که برای جامعه آثار مطلوب دارند، ممکن است نتایج نامطلوب نیز به دنبال داشته باشند. ص    غ

2-3- احترام به معلم و والدین در صورتی که داوطلبانه باشد، نشان دهنده­ی درونی شدن ارزش­ها است. ص     غ

2-4- وقتی از نقش­ها و اهداف خانواده صحبت می­کنیم، در واقع خانواده را به عنوان یک «گروه اجتماعی» در نظر گرفته­ایم. ص     غ

1

3

گزینه­ی صحیح را انتخاب کنید: 

3-1- چه هنگامی «ما»ی تشکیل شده عمیق­تر می­شود؟

الف- تداوم روابط                  ب- مشابهت­های زیاد

ج- وجود مشترکات                 د- برقراری رابطه اجتماعی  

3-2- کدام گزینه، به ترتیب، بیانگر ارزش و هنجار در گروه دوستی است؟

الف- خبر گرفتن از یکدیگر- گفت­و­گو و رازگویی

ب- بایکدیگر صادق بودن- صمیمیت

ج- سلام کردن و احوالپرسی- صمیمیت

د- صداقت- گفت و گو با یکدیگر 

3-3- کم­ترین کاری که هر خانواده در مورد فرزندان خود انجام می­دهد، چیست؟

الف- مواظبت کردن                     ب- شکل گیری وجدان

ج- شکل گیری شخصیت                     د- حمایت عاطفی 

3-4- دلیل ناسازگاری بین زوجین را با چه مفهومی می­توان بیان کرد؟

الف- برآورده نشدن انتظارات                  ب- گونه­های مختلف اجتماعی شدن

ج- طرز رفتار همسر                                    د- تفاوت در ارزش­ها

1

4

به سؤالات پاسخ کوتاه بدهید. 

4-1- این عبارت « هر فردی خود را در آیینه­ی دیگران می­بیند و می­شناسد»، بیانگر چیست؟ 

4-2- یک نقش انتسابی و یک نقش اکتسابی برای خودتان نام ببرید. 

4-3- یک نظام اجتماعی حداقل از چند نقش تشکیل می­شود؟ چه چیزی موجب پیوند نقش­ها در نظام اجتماعی می­شود؟ 

4-4- تأثیر نظام خانواده در عصر حاضر، کم­تر از گذشته شده است یا بیشتر؟ سرانجام طرح­هایی برای حذف نظام خانواده، چه بوده است؟ 

2

5

با توجه به بحث آسیب­های گروه، جدول را کامل کنید: 

نوع آسیب

تأثیر بر افراد گروه

نمونه

. . . . . . .

گرایش به دیکتاتوری

. . . . . . .

. . . . . . .

. . . . . . . . . . .

گروه­های خلافکار

1

6

با توجه به این که گاهی رشد جمعیت به عنوان یک مشکل اجتماعی محسوب می­شود، جدول را کامل کنید. 

4-1- رشد بهداشت

موجب

. . . . . . . . . .

4-2- . . . . . . . . . .

باعث

طولانی شدن دوره مصرف کننده بودن فرزندان می­شود

4-3- تغییر فرهنگ

باعث

. . . . . . . .. . . . . .

75/0

7

« رسیدن به بیش­ترین حدّ رشد اقتصادی »، آرمان جامعه­ای متعادل و هماهنگ است. با توجه به این مقدمه، هر یک از خرده ­نظام­های زیر بایستی چه فعالیتی داشته باشند؟

- خرده نظام آموزشی:( دو مورد) . . . . . . ... . . . . . . . . . .

- خرده نظام سیاسی: (دو مورد) . . . . . . . . . . . . . . . . 

- خرده نظام وسایل ارتباط جمعی:( یک مورد) . . . . . .  

25/1

8

با توجه به بحث تأثیرات گروه بر فرد، جدول را کامل کنید.  

جهت گیری­ها

دلایل

موضع

     1- . . .. . . . . .

     1- . . . . . . .

من

     2- . . . . . . . .

2- . . . . . .. .. . .

«ما»­ی ایرانی

1

سوالات تشریحی

9

­نمونه­ای از دوستی­هایی را که به جدایی انجامیده است، مطرح کرده و علت از هم گسستن پیوند دوستی را مشخص کنید.

1

10

الگوی عمل یا هنجار را تعریف کنید.

1

11

نمونه­ای از تضاد منفی و مخرب بین گروه­های جامعه را نام برده و دو دلیل برای مضر بودن آن ارایه دهید.

75/0

12

چه هنگامی جامعه برای اجتماعی کردن افراد از کنترل اجتماعی استفاده می­کند؟ با ذکر یک نمونه.

75/0

13

آیا با آگاهی از تکالیف یک نقش می­توانیم حقوق نقش مقابل آن را تشخیص بدهیم؟ چرا؟ با ذکر یک مثال.

1

14

کلاس درس خود را در نظر بگیرید و چهار نقش را در آن ذکر کنید.

1

15

آیا می­توان «بانک» را به عنوان یک «نظام اجتماعی» در نظر گرفت؟ استدلال کنید.

1

16

می­دانیم که خانواده با سابقه­ترین گروه اجتماعی است. به دو مورد دیگر از تفاوت­های گروه خانواده با دیگر گروه­های اجتماعی اشاره کنید.

1

17

تأثیرات خانواده بر فرد را نام ببرید.

             1-                                                     3-

            2-                                                      4-

1

18

با ذکر یک مثال نشان دهید که اجتماعی شدن متفاوت، باعث ناسازگاری بین والدین و فرزندان شده است؟

5/0

19

توجه به معیارها و ارزش­های دینی چگونه می­تواند موجب کاهش ناسازگاری در خانواده بین زوجین شود؟ چه راه دیگری برای حلّ این آسیب پیشنهاد می­کنید.

موفق باشید

 1

 

 

 

20  

 نمره

سوالات فصل اول مطالعات اجتماعی

 

بسمه تعالی  

 

سوالات فصل اول مطالعات اجتماعی   

توجه: سوالات هر فصل به تدریج کامل خواهد شد.

 

درس اول- شناخت محیط اجتماعی

1- دوران کودکی را با دوره نوجوانی از نظر ویژگی­های اجتماعی با هم مقایسه کنید.

2- شناخت محیط اجتماعی در دورة نوجوانی چه اهمیتی دارد؟

ادامه مطلب ...

نمونه آزمون پایانی جامعه شناسی 2- خرداد ماه

بسمه تعالی 

 

بسمه تعالی

آزمون: جامعه­شناسی 2 سال تحصیلی: 91-1390

نوبت: خرداد ماه مدت آزمون: 80 دقیقه

ردیف

متن سؤالات

بارم

1

درستی یا نادرستی عبارت­های زیر را با کشیدن دایره­ای دور حرف ص یا غ ، مشخص کنید( هر مورد 25/0).

1

1-1

- در خودباختگی فرهنگی:

الف- عناصر فرهنگ دیگر به گونه­ای تقلیدی فرا گرفته می­شود. ص- غ

ب- جامعه­ی خودباخته به فرهنگ دیگر ملحق می­شود. ص- غ

ج- مانع تعامل و داد و ستد فرهنگی می­شود. ص- غ

د- جامعه­ی خود باخته از فرهنگ گذشته­ی خود عبور می­کند. ص- غ

2

سوالات تکمیلی: عبارات زیر را با کلمات مناسب کامل کنید.

2-1

- به رفتارهایی که برخلاف عقاید، ارزش­ها و هنجارهای جامعه باشند، ................... می­گویند.

5/0

2-2

- پاداش و تنبیه از سوی خانواده و گروه همسالان، تنبیه و تشویق .................. و از سوی سازمان­ها و موسسات اجتماعی، تنبیه و تشویق ................. محسوب می­شود.

5/0

2-3

اگر بخواهیم فردی فعالیت ارادی خود را مطابق میل ما انجام دهد و قدرت ................ به وجود آید، تنها را جلب ................. اوست.

5/0

2-4

هجوم سیاسی و اقتصادی غرب به هویت اسلامی جامعه ایران به سبب ................. فرهنگی نخبگان و رجال سیاسی به مدت یک ............... ادامه داشت.

5/0

3

سؤال جورکردنی: در داخل پرانتز مقابل هر پرسش در ستون سمت راست، حرف مربوط به پاسخ ستون چپ را که با آن جور درمی­آید، بنویسید. (در سمت چپ یک گزینه اضافی وجود دارد).

1

( ) 1- زمان و مکان تولد الف- معنای عام هویت

( ) 2- عضو شورای شهر یا استان ب- هویت اکتسابی

( ) 3- ایرانی محسوب شدن ج- هویت انتسابی

( ) 4- پرسش از کیستی؟ د- هویت اجتماعی

ه- هویت حقیقی

4

سؤالات چهار­گزینه­ای(هر مورد 5/0 نمره)

4-1

در کدام گزینه، به ترتیب پدیده­های طبیعی و ماوراء طبیعی، به سبب ارتباطی که با زندگی اجتماعی پیدا می­کنند، درون جهان اجتماعی قرار می­گیرند؟

1- خورشید- خداوند 2- قنات- فرشتگان

3- سد- خداوند 4- آلودگی محیط زیست- فرشتگان

5/0

4-2

کدام گزینه در مورد تفاوت نظام اجتماعی و جهان اجتماعی صحیح است؟ جهان اجتماعی از مجموعه پدیده هایی حکایت می کند که مربوط به ..... .

1- اجتماع است و نظام اجتماعی همان پدیده ها را از جهت ساختار و ارتباط با هم بررسی می کند.

2- جهان است و نظام اجتماعی پدیده های را از نظر ارتباطی که با اجتماع دارند بررسی می کند

3- اجتماع هستند و نظام اجتماعی نوع ارتباط، نظم و چینش پدیده ها را در نظام اجتماعی بررسی می کند.

4- اجتماع نیستند و نظام اجتماعی همان پدیده­ها را از جهت ساختار کلی مورد توجه قرار می دهند.

5/0

4-3

در چه صورتی خرده­ فرهنگ به ضد فرهنگ تبدیل می­شود؟ هرگاه خرده فرهنگ ................ باشد.

1- مخالف ارزش­ها و هنجارهای فرهنگ عمومی

2- مربوط به قشرها و طبقات اجتماعی گوناگون

3- متفاوت از ارزش­های اجتماعی جامعه

4- مخالف با برخی نهادهای اجتماعی

5/0

4-4

- کدام عبارت صحیح است؟

1) حقانیت یک فرهنگ با موافقت یا مخالفت انسانها تغییر می­یابد.

2) فرهنگ آرمانی بر اساس نوع نگاه و رفتار جوامع شکل می­گیرد.

3) آگاهی یا جهل افراد در شکل گیری فرهنگ حق نقشی ندارد.

4) فرهنگ حق بر اساس علاقه یا بی­توجهی مردم شکل می­گیرد.

5/0

4-5

در پیدایش کدام ویژگی، شخص نقشی ندارد ولی می تواند در تغییر و تبدیل آن مؤثر باشد؟

1) احترام اجتماعی حاصل از موقعیت خانوادگی

2) تولد در مناطق فقیر نشین یا مرفه نشین شهر

3) شهرت در بین اطرفیان به دلیل داشتن صفات نیکو

4) ارتقاء مقام در محل کار به دلیل حسن ارتباط با ارباب رجوع

5/0

4-6

کدام گزینه بیانگر تأثیر متقابل ویژگی­های نفسانی و ویژگی­های جسمانی است؟

الف- کنش انسان بر محیط زیست تأثیر می­گذارد و در شرایط جغرافیایی نامناسب امکان شکل­گیری زندگی اجتماعی وجود ندارد.

ب- برخی از مرض­های جسمانی از طریق قوای روحی درمان می­شود و ترشحات زیاد غده­ی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان می­گردد.

ج- بسیاری از بیماری­های جسمانی، سلامت نفس انسان را به خطر می­اندازد و اگر قوای بدنی آسیب ببیند، پرورش قوای روحی نیز دچار مشکل می­شود.

د- برخی از اضطراب­ها ریشه در عوامل جسمانی دارد و ترشحات زیاد غده­ی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان می­گردد.

5/0

4-7

در چه شرایطی افراد رفتارهای متناسب با فرهنگ را بهتر انجام می دهند؟

1- روش های کنترل اجتماعی به طور گسترده اعمال شود.

2- انتظار جامعه از افراد در حد توان آنها باشد.

3- انحراف اجتماعی لزوماً تنبیه به همراه داشته باشد.

4- قدرت اقناع یک فرهنگ بیش تر باشد.

5/0

5

شش عبارات زیر را به شکلی در دو گروه، طبقه­بندی کنید که هر گروه بیانگر نوعی خاص از تغییرات هویتی باشد(پاسخ خود را در یک جدول ارایه دهید).

اضطراب و نگرانی اجتماعی- گسترش و توسعه­ی فرهنگ جامعه- در درون یک جهان اجتماعی واحد- تعارض فرهنگی- خارج از مرزهای مقبول فرهنگی- تشویق و تأیید جامعه.

5/1

6

عبارات زیر را با توجه به بحث « هویت ایرانی» در قبل از اسلام، پذیرش اسلام و رویارویی با فرهنگ غرب به سه دسته تقسیم کنید. ( پاسخ خود را در قالب یک جدول ارایه دهید).

احساسات قوم­گرایانه و ناسیونالیستی- جذب و هضم مغولان در فرهنگ خود- هویت دینی آمیخته با اساطیر- خودباختگی فرهنگی- تفسیری توحیدی از هویت خود- هویتی سکولار و دنیوی.

5/1

7

سؤالات کوتاه پاسخ: به سؤالات، پاسخ کوتاه(حدود نیم سطر) بدهید.

7-1

معیار شناسایی پدیده­های جهان اجتماعی چیست؟

5/0

7-2

خرده نظام­هایی که یکی از نیازهای اساسی جامعه را برطرف می­کنند، چه نامیده می­شوند؟

5/0

5-3

دو نمونه خرده فرهنگ در جامعه­ی ایران، بنویسید.

5/0

7-4

فارابی چه جامعه­ای را مدینه فاضله می­داند؟

5/0

8

سؤالات تشریحی

6-1

با ذکر دو مورد، تأثیر طبیعت (محیط جغرافیایی) را بر جهان اجتماعی نشان دهید.

1

6-2

مرگ طبیعی یک فرهنگ چه زمانی رخ می دهد؟ توضیح دهید.

1

6-3

تنها کدام فرهنگ می­تواند انسان را با حقیقت خود و جهان آشنا کند؟ انسان درون این فرهنگ، چه نگرشی نسبت به خود و جهان دارد ؟

1

6-4

ملاک مشروعیت چیست؟ توضیح دهید.

1

6-5

داوری درباره هر یک از ارزش های نظامی های سیاسی مبتنی بر چیست؟ نظر کسانی که جغرافیای هستی را به جهان طبیعت محدود نمی­دانند، در باره ارزیابی ارزش­های نظام­های سیاسی چیست؟

5/1

6-6

لیبرالیسم به چه معناست؟ پارادوکس لیبرال دموکراسی چیست؟

5/1

جمع نمرات                                      طراح: احمد نیکزاد

20

آزمون میان نوبت جامعه شناسی (2)- دروس 1-4

بسمه تعالی 

 

آزمون میان نوبت جامعه شناسی (2)- دروس 1-4

1- دو مورد پدیده ی طبیعی و دو مورد پدیده­ی ماوراء طبیعی نام ببرید. این پدیده­ها به چه شرطی درون جهان اجتماعی قرار می گیرند؟ با ذکر مثال برای هر پدیده پاسخ خود را توضیح دهید.

2- آیا پدیده های گذشتگان و آیندگان درون جهان اجتماعی قرار می­گیرند؟ چگونه؟ این دو پدیده (گذشتگان و آیندگان) به کدام یک از قلمروهای جهان اجتماعی تعلق دارند؟

3- چه تفاوتی بین مفهوم «جهان اجتماعی» و «نظام اجتماعی» وجود دارد؟ چرا شناخت تفاوت این دو مفهوم مستلزم دقت زیاد است؟

4- عبارت «نوع ارتباط و چینش بین پدیده­ها» ما را به کدام مفهوم اجتماعی، آشنا می­کند؟

5- نهاد اجتماعی را تعریف کنید. آیا با این عبارت که " نهادهای اجتماعی فقط دارای ساختار درونی هستند" موافق هستید؟ توضیح دهید.

6- چه تفاوت­هایی بین مفاهیم «جامعه» و «فرهنگ» وجود دارد؟ نسبت بین این دو مفهوم را توضیح دهید. در نگاه نخست به زندگی جمعی بشر، ابتدا «جامعه» مشاهده می­شود یا «فرهنگ»؟

7- فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ را تعریف کنید و برای هر کدام دو مثال بزنید. خرده فرهنگ به دو نوع تقسیم می­شوند، آن ها را نام ببرید.

8- منظور از نهادهای فرهنگی چیست؟ کدام نهادهای فرهنگی، در انتقال فرهنگ عمومی نقش دارند و کدام نهاد فرهنگی تأمین خرده فرهنگ­های سایر نهادهای اجتماعی را به عهده دارد؟

9- آیا نظام اقتصادی در تأمین نیازهای نهاد­فرهنگی سهمی دارد؟ چگونه؟

10- فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی را تعریف کنید. با ذکر مثال تفاوت بین این دو را مشخص کنید. یک نمونه از فرهنگ آرمانی جامعه ایران را که بیرون از فرهنگ واقعی است و یک نمونه را که درون فرهنگ واقعی است، بنویسید.

11- حق یا باطل بودن هر بخش از فرهنگ چگونه شناخته می شود؟ کاملاً توضیح دهید.

12- آرمانی یا واقعی بودن یک عقیده یا کنش اجتماعی بر چه اساسی تعیین می­شود؟ پیامد آن چیست؟

13- یک جامعه چگونه می­تواند «حقیقت» را به عرصه­ی فرهنگ آرمانی و واقعی خود وارد کنند؟

پایان

نمونه آزمون نیم سال اول جامعه شناسی 2

 

نمونه آزمون نیمسال اول جامعه شناسی 2(نمونه ش ۲)

ردیف

متن سؤالات

بارم

1

درستی یا نادرستی عبارت­های زیر را با کشیدن دایره­ای دور حروف ص یا غ ، مشخص کنید. در صورتی که عبارتی را نادرست می­دانید، صحیح کلمه­ای را که زیر آن خط کشیده شده، در داخل پرانتز انتهای آن عبارت بنویسید.

5/2

1-1

هر پدیده طبیعی و غیر طبیعی به شرطی که با زندگی­اجتماعی انسان ارتباط داشته باشد، در گسترة جهان اجتماعی قرار می­گیرد. ص- غ (   ).

1-2

به مجموعه­ی پدیده­های اجتماعی با توجه به ساختار و ارتباط آنها با یکدیگر، ساختار اجتماعی گفته می­شود. ص- غ (               ).

1-3

حق و باطل بودن هر بخش از فرهنگ، با آرمان­های مناسب با همان بخش شناخته می­شود. ص- غ (                ).

1-4

هر چه قدرت اقناع یک فرهنگ بیشر باشد، افراد رفتارهای متناسب با آن را بهتر انجام می­دهند. ص- غ (                     ).

1-5

پیامبران الهی از دیرباز درباره­ی غفلت و فراموشی انسان­ها از هویت اجتماعی خود، سخن گفته­اند. ص- غ (                      ).

2

سؤال جورکردنی: در داخل پرانتز مقابل هر پرسش در ستون سمت راست، حرف مربوط به پاسخ ستون چپ را که با آن جور درمی­آید، بنویسید. (در سمت چپ یک گزینه اضافی وجود دارد).

1

2-1

( ) 1- براساس نوع نگاه جوامع تعیین می­شود.         الف-فرهنگ حق

( ) 2- در ایران گویش­های مختلفی وجود دارد.           ب- فرهنگ باطل

( ) 3- فرهنگی که مطابق فطرت انسان باشد.          ج- فرهنگ آرمانی

( ) 4- عقل و وحی دو ابزار  برای شناخت آن است.    د- فرهنگ عمومی

                                                                                    ه- خرده فرهنگ

3

سؤالات چهار­گزینه­ای(هر مورد 5/0 نمره)

4

3-1

موارد زیر، پدیده­های درون جهان­اجتماعی هستند که به طور تصادفی به دنبال­هم قرار گرفته­اند. در سمت راست هر مورد یک شماره(از 1 تا 5) نوشته شده. موارد را به ترتیب پدیده­های­اجتماعی، پدیده­های­ماوراء طبیعی و پدیده­های­طبیعی به دنبال هم قرار دهید و سپس گزینه­ی معرف ترتیب درست این موارد را انتخاب کنید.

1- ذخایر زیر زمینی آب 2- آلودگی محیط زیست 3- ابر و باران 4- خداوند و فرشتگان 5- پیدا کردن راه در بیابان به کمک ستارگان

الف- 5-4-1-2-3.                              ب- 2-5-4-1-3.

ج- 5-4-2-1-3.                                 د- 2-4-1-3-5.

3-2

ساختار اجتماعی خانواده در کدام گزینه بیان شده است؟

الف- جهان اجتماعی                       ب- نظام خانواده

ج- روابط همسری، فرزندی             د- زن، شوهر، فرزند

3-3

خرده فرهنگ­هایی که درون یک فرهنگ عمومی قرار دارند،............... هستند.

الف- گاهی با فرهنگ عمومی سازگار                

ب- اغلب با فرهنگ عمومی سازگار

ج- اغلب با جامعه ناسازگار               

د- گاهی با جامعه ناسازگار

3-4

کدام گزینه در باره­ی جوامعی که علم را محدود به دانش تجربی می­دانند، درست نیست؟

الف- ارزش­ها و عقاید اجتماعی پدیده­های صرفاً تاریخی هستند.

ب- می­توان در باره­ی حق یا باطل بودن عقاید و ارزش­های اجتماعی داوری کنیم.

ج- می­توان به کمک علوم تجربی در باره­ی تکنیک­ها و روش­های اجرایی داوری کنیم.

د- فقط می­توان بودن یا نبودن ارزش­های اجتماعی مورد نظر را در جوامع شناسایی کنیم.

3-5

وجود نظرات مختلف و متفاوت درباره­ی هویت افراد، بیانگر چیست؟

الف- هویت دارای ابعاد مختلف اجتماعی و فردی است.

ب- ابعاد هویتی انسان در حال تغییر و دگرگونی است.

ج- بخشی از هویت افراد برای ما پنهان است و ما آن را نمی­شناسیم.

د- خطا و اشتباه در شناخت هویت افراد وجود دارد.

3-6

کدام گزینه بیانگر تأثیر متقابل ویژگی­های نفسانی و ویژگی­های جسمانی است؟

الف- کنش انسان بر محیط زیست تأثیر می­گذارد و در شرایط جغرافیایی نامناسب امکان شکل­گیری زندگی اجتماعی وجود ندارد.

ب- برخی از مرض­های جسمانی از طریق قوای روحی درمان می­شود و ترشحات زیاد غده­ی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان می­گردد.

ج- بسیاری از بیماری­های جسمانی، سلامت نفس انسان را به خطر می­اندازد و اگر قوای بدنی آسیب ببیند، پرورش قوای روحی نیز دچار مشکل می­شود.

د- برخی از اضطراب­ها ریشه در عوامل جسمانی دارد و ترشحات زیاد غده­ی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان می­گردد.

3-7

کدام جامعه بیشتر در معرض ناهنجاری­ها قرار می­گیرد و بقای آن تهدید می­گردد؟ جامعه­ای که .... .

الف- روش­های مناسبی برای تبلیغ، تشویق و تنبیه نداشته باشد.

ب- از تبلیغ آرمان­ها، ارزش­ها و هنجارهای خود ناتوان است.

ج- روش مناسبی برای مجازات کجروان اجتماعی نداشته باشد.

د- از مجازات رسمی بیش از مجازات غیر رسمی استفاده کند.

3-8

ابتدا متن زیر را به دقت بخوانید، سپس مشخص کنید که کدام گزینه بیش از گزینه­های دیگر، با پیام یا محتوای متن حاضر مطابقت دارد؟

«نگاه دنیوی جهان متجدد و ارزش­های آن به گونه­ای است که به طبیعت به عنوان یک ماده بی­جان برای تصرف و به خدمت گرفتن آن نگاه می­شود. اما در جهان معنوی اسلام، انسان­ حق ندارد، تصرفاتی را که مخالف اراده­ی حکیمانه الهی است در جهان طبیعت و در جسم خود انجام دهد».

-هر جهان اجتماعی ............................ .

الف- با طبیعت و بدن آدمی تعامل و تأثیر متقابل دارد.

ب- دارای عقاید و ارزش­های مربوط به جهان طبیعت است.

ج- به تناسب هویت خود با جهان طبیعی و نفسانی تعامل دارد.

د- به تناسب مبانی اعتقادی خود با طبیعت و بدن آدمی مواجه می­شود.

4

با زدن علامت ضربدر در خانه­های جدول زیر، نوع خصوصیت هویتی داده شده را مشخص کنید.

خصوصیت/ ویژگی

فردی

اجتماعی

ثابت

متغییر

نوجوان

ایرانی

1

5

سؤالات کوتاه پاسخ: به سؤالات، پاسخ کوتاه(حدود نیم سطر) بدهید. (هر مورد 5/0 نمره)

5/3

5-1

سنت الهی با انسان­های شاکر و جوامع عادل چگونه عمل می­کند؟

5-2

اگر ساختمان یک ورزشگاه فرو بریزد، با آن که بسیاری از اجزای ساختمان در محل حادثه باقی می­مانند؛ چرا این اجزا را دیگر نمی­توان ساختمان نامید؟

5-3

چرا فرهنگ جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؟

5-4

برای هر کدام از بخش جسمانی و غیرجسمانی هویت فردی، یک مثال بنویسید.

5-5

مسئولیت کدام مراتب امر به معروف و نهی از منکر، همگانی است و کدام مراتب آن وظیفه­ی نهادها و مراکز رسمی است؟

5-6

جهان­ معنوی ­اسلام و جهان ­متجدد­ غرب، هر یک با کدام اخلاق ورزشکاری سازگار هستند؟ فقط نام ببرید.

5-7

«امام خمینی(ره) با شایستگی­های روحی و اخلاقی خود، از جمله تقوا، توانستند مسیر تاریخ جامعه­ی ایران و امت اسلام را دگوگون سازند». این عبارت بیانگر تعامل بین کدام بخش­های مختلف هویتی است؟

6

سؤالات تشریحی

6-1

آیا پدیده­های گذشتگان و آیندگان درون جهان اجتماعی قرار می­گیرند؟ چگونه؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

1

6-2

نهاد اجتماعی را تعریف کنید.

1

6-3

جامعه و فرهنگ چه نسبتی با هم دارند؟ توضیح دهید.

1

6-4

چه تفاوتی بین نهاد فرهنگی آموزش عالی و سایر نهادهای فرهنگی وجود دارد؟

1

6-5

به نظر شما چه تفاوتی بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ حق وجود دارد؟ دو مورد.

1

6-6

چرا علیرغم تغییر برخی ویژگی­های هویتی، هویت فرد همواره دارای بعد ثابتی نیز هست؟

1

6-7

تناسب جهان اجتماعی را با هویت اخلاقی و روانی افراد، توضیح دهید. (بدون ارائه مثال)

1

6-8

کنترل اجتماعی را تعریف کنید.

1

جمع نمرات                        طراح: احمد نیکزاد

20

پیروز باشید