یادگیری از طریق همیاری- قسمت دوم
فصل چهارم- ایجاد وابستگی مثبت
در روش همیاری وابستگی مثبتی بین اعضا به وجود میآید، به نحوی که افراد درک میکنندکه پیروزی یا شکست برای همه اعضای گروه است نه یک نفر؛ و همچنین همه بایستی فعال باشند و در خدمت گروه، یعنی راهی برای سواری مجانی گرفتن، وجود ندارد.
راههای مختلف ایجاد وابستگی مثبت:
- دادن نقشهای متفاوت به اعضای یک گروه: خواننده، ثبت کننده ،گزارشگر، وارسی کننده و ..... .
- تقسیم وظایف: واگذاری بخشی از وظیفة گروه به هر عضو گروه.
- ایجاد روحیة گروهی. در اولین جلسةکار گروهی دانش آموزان وقت داشته باشند تا یک حالت هویت گروهی در آنها ایجاد شود: برای گروه شان اسم انتخاب کنند، یا یک نشان (آرم) برای خودشان بسازند یا حتی یک شعار.
- جورچین، راهبردی پیجیده برای ایجاد وابستگی مثبت درون گروهی و برون گروهی در حین فعالیت گروهها است که دارای مراحل زیر است:
1- مجموعه ای از اطلاعات را به چند بخش تقسیم کنید؛
2- هر فرد در گروه مسؤل یک بخش از اطلاعات می شود؛
3- هر دانش آموز اطلاعات لازم در موضوع مربوط به خود را جمع آوری و فرا میگیرد؛
4 - هر دانش آموز برحسب موضوعش به گروههای تخصصی میرود. تعداد گروههای تخصصی- که از گروههای مختلف اما با موضوع واحد هستند-، به تعداد بخشهایی که یک دسته از اطلاعات تقسیم شده اند، بستگی دارد. مثلا اگر معلمی در همان مرحلة اول جورچین، مجموعهای از اطلاعات را به سه بخش تقسیم کرده و هر بخش را به یکی از اعضای تمامی گروه ها واگذار کرده باشد بایستی سه گروه تخصصی تشکیل داد.
5- در گروه تخصصی، دانش آموزان که از گروههای مختلف اما با موضوع واحد هستند، آن چه آموختهاند را با هم مرور میکنند و به کمک یکدیگر نواقص و ابهامات را برطرف میکنند. این کار موجب می شود که هر دانش آموز بطور کامل به موضوع مربوط به خود مسلط شود.
6- هر فرد به گروه خود باز میگردد و به نوبت مطلبی را که یاد گرفتهاند به هم گروههای خود میآموزند.
دو توصیة ساده و مهم معلم به دانش آموزان: یکدیگر را به نام صدا زدن+ تشویق همیاران خود. استفاده دانش آموزان از این دو مهارت سبب میشود که گروههای همیار آنها خیلی سریع به محل مورد علاقهی آنها تبدیل شود؛ محلی که در آن احساس ارزشمند بودن میکنند و از یادگیری لذت میبرند.
مشکل نمرههای گروهی
دادن یک نمره به گروه شاید مورد اعتراض والدین فرزندان تیز هوش و قویتر قرار گیرد. نمرة گروهی موقعی مناسب ترین روش است که مشارکت همة دانش آموزان در بدست آمدن محصول گروه، روشن باشد.
مشکل دیگر هنگامی است که دانش اموزی هر قدر گروه به او فشار بیاورد، کار خودش را انجام نمیدهد. در چنین وضعیتی معلم باید مداخله کند و از افراد گروه برای وادار به کار کردن دانش آموز متمرد حمایت کند. سرانجام ممکن است تصمیم بگیرد که آن دانش اموز را از گروه بیرون بیاورد.
دانش آموزان باید متقاعد شوند که گروههای همیاری به یادگیری کمک میکنند ولی جای یادگیری آنها را نمیگیرند. از هر فرد عضو گروه بخواهیم همة کارهای گروه را امضا کند و بدین وسیله مسؤلیت خود را به یاد داشه باشد.
فصل پنجم- آموزش مهارتهای اجتماعی
مهارتهای اجتماعی خود به سه دسته تقسیم میشوند:
الف- مهارتهای پایه؛ حداقل مهارتهایی است که گروه بدون آنها هیچ کاری از دستش برنمی آید: وارد شدن آرام و سریع به گروه- آرام صحبت کردن- تا آخر کار همراه گروه ماندن- گوش دادن به حرف دیگران- دانستن وظیفة خود.
ب- مهارتهای کارکردی؛ اعضا را قادر میسازد به نحو مؤثری با یک دیگر کار کنند: نوبت گرفتن- نظر خود را بیان کردن- تشویق دیگران به مشارکت- قدردانی از مشارکت دیگران- متمرکز نگهداشتن گروه بر روی وظیفهاش.
ج- مهارتهای پیچیدة تفکر: تفسیر- تحلیل روند کار گروه- ترکیب چند نظر- ارزیابی کار گروه- انتقاد کردن از نظر نه از شخص.
البته لازم نیست که همة این مهارتها را به دانش آموزان خود آموزش بدهیم. شرایط سنی، توان ذهنی و پایة تحصیلی در این امر دخالت دارد.
راههای آموزش و تقویت مهارتهای اجتماعی:
ü آن مهارت را با کلمههایی که دانش آموزان میفهمند تعریف کنید.
ü کمک کنید تا نیاز به آن مهارت را حس کنند.
ü دانش آموزان خودشان آن مهارت را توصیف کنند(کارهایی که باید انجام دهند را فهرست کنند).
ü از دانش آموزان بخواهید آن مهارت را تمرین کنند و به دفعات لازم تکرار کنند.
ü باید در صورت لزوم به طور منظم به مهارتهای اولیه بازگشت و تمرین بیشتری کرد.
ü هنگام تدریس مهارتهای اجتماعی تا جایی که به فکرتان میرسد از وسایل کمکی بصری استفاده کنید. مثلا برای مهارتی نظیر تشویق مشارکت دیگران، دانش آموزان میتوانند روی یک نوار کاغذی هر قدر که بخواهند مطالب با مزه بنویسند و شما آنرا روی دیوار کلاس یا بالای تخته آویزان کنید.
ü آموزش یک مهارت متوقف نمیشود تا این که استفاده از آن به صورت عادت درآید.
فصل ششم- شیوههای مراقبت از تعامل دانش آموزان
1- تهیة برگه یا چک لیست برای جمعآوری اطلاعات. هنگام بازخورد دادن و نشان دادن اطلاعات ثبت شده، توصیف کننده باشید نه ارزشیاب.
2- وارد کردن دانش آموزان در ارزشیابی رفتار خودشان:
الف- خودپایی دانش آموزان؛ چک لیستی از مهارتهای مورد نطر با کلماتی مانند تمام اوقات، بیشتر اوقات، گاهی اوقات و بندرت تهیه و دانش آموزان هر گروه با توجه به فعالیت هایشان به آن پاسخ دهند.
ب- استفاده از دانشآموزان به عنوان مشاهدهگر: به محض اینکه دانشآموزان شما به کار جمعی عادت کردند میتوانید از دانشآموزان برای مشاهدهی کار گروهها کمک بگیرید. در این صورت آنها میتوانند تا نکات بیشتری در مورد مهارتهای اجتماعی بیاموزند و استفاده از این مهارتها نزد خودشان تقویت میشود و وقت شما تا اندازهای آزاد میشود. آنها میفهمند که شما هم نمیتوانید متوجه همهی چیزهایی شوید که در گروه آنها رخ میدهد + فرد علاقهمند به سلطه بر گروه وقتی مشاهدهگر شد، میبیند که گروه بدون مشارکت وی نیز به خوبی عمل می کند؛ و در نتیجه ممکن است از این رویه دست بردارند.
پاداش دهی و تحکیم موفقیت در مهارتهای اجتماعی:
همانطور که به موفقیتهای تحصیلی دانشآموزان پاداش میدهید به موفقیت آنها در یادگیری مهارتهای اجتماعی نیز پاداش بدهید. مثل دادن ستاره و نوشتن کلمهی «عالی» روی برگة آنها. اما پس از مدتی به این نتیجه میرسید که استفادهی دانشآموزان از مهارتهای اجتماعی، خودش پاداش است. دانشآموزان خیلی زود میفهمند که به استفاده از این مهارتها علاقه دارند. آنها به تعریف کردن از دیگران و تعریف شدن از خودشان علاقه پیدا میکنند؛ و از گفتن و شنیدن کلمات تشویقآمیز لذت میبرند.
فصل هفتم- حل مشکلات
با دانشآموزی که قبول نمیکند در فعالیتهای یک گروه شرکت کند، چه کنیم؟
1 - تاکید بر این نکته که گروهبندیها همیشگی نیستند. 2- به دانش آموزان اخطار میکنیم که« افراد گروههای ناکارآمد با هم باقی میمانند تا بتوانند کارآمد بودن خودشان را نشان دهند».
3- با دانشآموزان ناراضی به شیوهی تشویقآمیز و تشویق کننده صحبت کنید چنان که گویی به مشارکت آتی آنان اطمینان دارید. 4- با مشاهدهی رفتار مثبت فرد در گروه بلافاصله در مقابل اسمش مثبت بزنید و به او نشان دهید. 5- از گروه کمک بخواهید و از آنها بپرسید که چه کاری به مشارکت آن فرد در گروه کمک میکند. 6- اگر هیچ کاری مؤثر واقع نشد، به دانشآموز ناراضی فرصت بدهید همهی تکالیف را به تنهایی انجام دهد؛ به احتمال زیاد آنها به سرعت به گروه برمیگردند زیرا درمییابند که فکر دو نفر بهتر از فکر یک نفر کار میکند.
با دانش آموزی که به خاطر مشکلات رفتاریاش کسی دوست ندارد با او همگروه شود چه کنیم؟
1- استفاده از مشاور مدرسه تا راهبردی برای تغییر رفتار دانش آموز طراحی کند. 2- با دانش آموز گفت و گو کنید و در گفت و گویی نشاط آور به او نشان بدهید که از کارکردن باهم کلاسیهای خود چقدر کیف خواهد کرد. در هر حالت صریح باشید و وجود مشکل را تصدیق کنید. 3- دادن پاداش اضافی به گروه (نمرهی ارفاقی). از گروه برای کارکردن با آن دانشآموز حمایت کنید. میتوان با صراحت و آشکارا به گروه گفت که چرا از امتیاز ارفاقی برخوردار است. 4- در کار گروه دخالت کنید و صراحتا انتظارات خود را به او تذکر دهید. 5- در صورت لزوم برای یک درس او را از گروه کنار میگذاریم و به او میگوییم دفعهی بعد که گروه کار جمعی داشت به او فرصت دیگری میدهید.
اعتراض دانشآموزان به نمرة گروهی:
Ø به دقت به آنان توضیح دهید که چرا همهی آنها یک نمره میگیرند و معیار نمره دادن چیست.
Ø فرصت گرفتن نمرهی فردی به افراد را فراهم کنید.
Ø مدتی نمرهی گروهی را کنار بگذارید تا زمانی که دانشآموزان شما از کارکردن در گروههای همیاری احساس راحتی کنند.
Ø قبل از اینکه دانشآموزان را به گروههای یادگیری تقسیم کنید، اهمیت یاد گرفتن گروهی را سر فرصت به آنان توضیح دهید: در گروهها مهارتهای اجتماعی فرا میگیرید که در هر شغلی که در آینده انتخاب میکنید کمک شما خواهد بود.
Ø بگویید: یاد دادن به دیگران به آنان کمک میکند که دانستههای خود را بهتر بفهمند.
Ø به آنها (دانشآموزان زرنگ) اطمینان بدهید که اگر به همگروهیهای خود در یادگیری کمک کنند، نمرهی آنها کم نخواهد شد.
Ø کاری کنید که برای آنها منفعت داشته باشد: اگر همهی افراد گروه به حد معینی رسیدند، به تو نمرهی بیشتری خواهم داد.
Ø اگر دانشآموز نخبه توجهی به افراد گروه ندارد، حتما باید از نمرهی آنان کم شود؛ تا زمانی که با جدیت برای کمک به اعضای گروه کار نکنند به تلاشهای فردیشان نمرهی ارفاقی ندهید.
مشکلاتی که با سایر بزرگسالان پیش میآید:
o به والدین اطمینان دهیدکه شما مهارتهای اجتماعیای را به فرزندانشان میآموزیدکه برای موفقیت در جهان واقعی ضروری است + به والدین نخبه اطمینان دهید که در این روش آنان مطلب را عمیقتر یاد میگیرند؛ همچنین به آنان توضیح دهید بعضی از دانشآموزان نخبه در دوستیابی مشکل دارند و این روش به آنان کمک میکند که مهارتهای اجتماعی کسب کنند و آنان نه فقط به خاطر « مغز داشتن» بلکه به خاطر توانایی اجتماعیشان، تحسین شوند.
o به مدیر و معاونان دربارهی کاری که میکنید و دلایل آن توضیح دهید + آنها را برای مشاهدهی کلاس خود دعوت کنید + در دفتر با دیگران در مورد موفقیت این روش صحبت کنید.
مشکلاتی که با خود خواهید داشت:
ü به یاد داشته باشید مانند هر راهبرد جدیدی که میآزمایید پیش از بهتر شدن، کار شما نخست سختتر میشود؛
ü دو سال طول میکشد تا معلم در این روش خبره شود ؛
ü هدفهای واقع بینانه برای خود قرار دهید و راههای مختلف را امتحان کنید تا ببینید که دانشآموزان شما بیش از همه به چه مهارتهایی نیاز دارند.
پایان