نمونه آزمون نیمسال اول جامعه شناسی 2(نمونه ش ۲)
| |||||||||||||||||
ردیف |
متن سؤالات |
بارم | |||||||||||||||
1 |
درستی یا نادرستی عبارتهای زیر را با کشیدن دایرهای دور حروف ص یا غ ، مشخص کنید. در صورتی که عبارتی را نادرست میدانید، صحیح کلمهای را که زیر آن خط کشیده شده، در داخل پرانتز انتهای آن عبارت بنویسید.
|
5/2 | |||||||||||||||
1-1 |
هر پدیده طبیعی و غیر طبیعی به شرطی که با زندگیاجتماعی انسان ارتباط داشته باشد، در گسترة جهان اجتماعی قرار میگیرد. ص- غ ( ).
|
| |||||||||||||||
1-2 |
به مجموعهی پدیدههای اجتماعی با توجه به ساختار و ارتباط آنها با یکدیگر، ساختار اجتماعی گفته میشود. ص- غ ( ).
|
| |||||||||||||||
1-3 |
حق و باطل بودن هر بخش از فرهنگ، با آرمانهای مناسب با همان بخش شناخته میشود. ص- غ ( ).
|
| |||||||||||||||
1-4 |
هر چه قدرت اقناع یک فرهنگ بیشر باشد، افراد رفتارهای متناسب با آن را بهتر انجام میدهند. ص- غ ( ).
|
| |||||||||||||||
1-5 |
پیامبران الهی از دیرباز دربارهی غفلت و فراموشی انسانها از هویت اجتماعی خود، سخن گفتهاند. ص- غ ( ).
|
| |||||||||||||||
2 |
سؤال جورکردنی: در داخل پرانتز مقابل هر پرسش در ستون سمت راست، حرف مربوط به پاسخ ستون چپ را که با آن جور درمیآید، بنویسید. (در سمت چپ یک گزینه اضافی وجود دارد). |
1 | |||||||||||||||
2-1 |
( ) 1- براساس نوع نگاه جوامع تعیین میشود. الف-فرهنگ حق ( ) 2- در ایران گویشهای مختلفی وجود دارد. ب- فرهنگ باطل ( ) 3- فرهنگی که مطابق فطرت انسان باشد. ج- فرهنگ آرمانی ( ) 4- عقل و وحی دو ابزار برای شناخت آن است. د- فرهنگ عمومی ه- خرده فرهنگ
|
| |||||||||||||||
3 |
سؤالات چهارگزینهای(هر مورد 5/0 نمره) |
4 | |||||||||||||||
3-1 |
موارد زیر، پدیدههای درون جهاناجتماعی هستند که به طور تصادفی به دنبالهم قرار گرفتهاند. در سمت راست هر مورد یک شماره(از 1 تا 5) نوشته شده. موارد را به ترتیب پدیدههایاجتماعی، پدیدههایماوراء طبیعی و پدیدههایطبیعی به دنبال هم قرار دهید و سپس گزینهی معرف ترتیب درست این موارد را انتخاب کنید. 1- ذخایر زیر زمینی آب 2- آلودگی محیط زیست 3- ابر و باران 4- خداوند و فرشتگان 5- پیدا کردن راه در بیابان به کمک ستارگان الف- 5-4-1-2-3. ب- 2-5-4-1-3. ج- 5-4-2-1-3. د- 2-4-1-3-5. |
| |||||||||||||||
3-2 |
ساختار اجتماعی خانواده در کدام گزینه بیان شده است؟ الف- جهان اجتماعی ب- نظام خانواده ج- روابط همسری، فرزندی د- زن، شوهر، فرزند |
| |||||||||||||||
3-3 |
خرده فرهنگهایی که درون یک فرهنگ عمومی قرار دارند،............... هستند. الف- گاهی با فرهنگ عمومی سازگار ب- اغلب با فرهنگ عمومی سازگار ج- اغلب با جامعه ناسازگار د- گاهی با جامعه ناسازگار |
| |||||||||||||||
3-4 |
کدام گزینه در بارهی جوامعی که علم را محدود به دانش تجربی میدانند، درست نیست؟ الف- ارزشها و عقاید اجتماعی پدیدههای صرفاً تاریخی هستند. ب- میتوان در بارهی حق یا باطل بودن عقاید و ارزشهای اجتماعی داوری کنیم. ج- میتوان به کمک علوم تجربی در بارهی تکنیکها و روشهای اجرایی داوری کنیم. د- فقط میتوان بودن یا نبودن ارزشهای اجتماعی مورد نظر را در جوامع شناسایی کنیم. |
| |||||||||||||||
3-5 |
وجود نظرات مختلف و متفاوت دربارهی هویت افراد، بیانگر چیست؟ الف- هویت دارای ابعاد مختلف اجتماعی و فردی است. ب- ابعاد هویتی انسان در حال تغییر و دگرگونی است. ج- بخشی از هویت افراد برای ما پنهان است و ما آن را نمیشناسیم. د- خطا و اشتباه در شناخت هویت افراد وجود دارد. |
| |||||||||||||||
3-6 |
کدام گزینه بیانگر تأثیر متقابل ویژگیهای نفسانی و ویژگیهای جسمانی است؟ الف- کنش انسان بر محیط زیست تأثیر میگذارد و در شرایط جغرافیایی نامناسب امکان شکلگیری زندگی اجتماعی وجود ندارد. ب- برخی از مرضهای جسمانی از طریق قوای روحی درمان میشود و ترشحات زیاد غدهی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان میگردد. ج- بسیاری از بیماریهای جسمانی، سلامت نفس انسان را به خطر میاندازد و اگر قوای بدنی آسیب ببیند، پرورش قوای روحی نیز دچار مشکل میشود. د- برخی از اضطرابها ریشه در عوامل جسمانی دارد و ترشحات زیاد غدهی تیروئید موجب عصبانی شدن انسان میگردد. |
| |||||||||||||||
3-7 |
کدام جامعه بیشتر در معرض ناهنجاریها قرار میگیرد و بقای آن تهدید میگردد؟ جامعهای که .... . الف- روشهای مناسبی برای تبلیغ، تشویق و تنبیه نداشته باشد. ب- از تبلیغ آرمانها، ارزشها و هنجارهای خود ناتوان است. ج- روش مناسبی برای مجازات کجروان اجتماعی نداشته باشد. د- از مجازات رسمی بیش از مجازات غیر رسمی استفاده کند. |
| |||||||||||||||
3-8 |
ابتدا متن زیر را به دقت بخوانید، سپس مشخص کنید که کدام گزینه بیش از گزینههای دیگر، با پیام یا محتوای متن حاضر مطابقت دارد؟ «نگاه دنیوی جهان متجدد و ارزشهای آن به گونهای است که به طبیعت به عنوان یک ماده بیجان برای تصرف و به خدمت گرفتن آن نگاه میشود. اما در جهان معنوی اسلام، انسان حق ندارد، تصرفاتی را که مخالف ارادهی حکیمانه الهی است در جهان طبیعت و در جسم خود انجام دهد».
-هر جهان اجتماعی ............................ . الف- با طبیعت و بدن آدمی تعامل و تأثیر متقابل دارد. ب- دارای عقاید و ارزشهای مربوط به جهان طبیعت است. ج- به تناسب هویت خود با جهان طبیعی و نفسانی تعامل دارد. د- به تناسب مبانی اعتقادی خود با طبیعت و بدن آدمی مواجه میشود.
|
| |||||||||||||||
4
|
با زدن علامت ضربدر در خانههای جدول زیر، نوع خصوصیت هویتی داده شده را مشخص کنید.
|
1 | |||||||||||||||
5 |
سؤالات کوتاه پاسخ: به سؤالات، پاسخ کوتاه(حدود نیم سطر) بدهید. (هر مورد 5/0 نمره) |
5/3 | |||||||||||||||
5-1 |
سنت الهی با انسانهای شاکر و جوامع عادل چگونه عمل میکند؟
|
| |||||||||||||||
5-2 |
اگر ساختمان یک ورزشگاه فرو بریزد، با آن که بسیاری از اجزای ساختمان در محل حادثه باقی میمانند؛ چرا این اجزا را دیگر نمیتوان ساختمان نامید؟
|
| |||||||||||||||
5-3 |
چرا فرهنگ جوامع مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؟
|
| |||||||||||||||
5-4 |
برای هر کدام از بخش جسمانی و غیرجسمانی هویت فردی، یک مثال بنویسید.
|
| |||||||||||||||
5-5 |
مسئولیت کدام مراتب امر به معروف و نهی از منکر، همگانی است و کدام مراتب آن وظیفهی نهادها و مراکز رسمی است؟ |
| |||||||||||||||
5-6 |
جهان معنوی اسلام و جهان متجدد غرب، هر یک با کدام اخلاق ورزشکاری سازگار هستند؟ فقط نام ببرید.
|
| |||||||||||||||
5-7 |
«امام خمینی(ره) با شایستگیهای روحی و اخلاقی خود، از جمله تقوا، توانستند مسیر تاریخ جامعهی ایران و امت اسلام را دگوگون سازند». این عبارت بیانگر تعامل بین کدام بخشهای مختلف هویتی است؟
|
| |||||||||||||||
6 |
سؤالات تشریحی |
| |||||||||||||||
6-1 |
آیا پدیدههای گذشتگان و آیندگان درون جهان اجتماعی قرار میگیرند؟ چگونه؟ با ذکر مثال توضیح دهید.
|
1 | |||||||||||||||
6-2 |
نهاد اجتماعی را تعریف کنید. |
1 | |||||||||||||||
6-3 |
جامعه و فرهنگ چه نسبتی با هم دارند؟ توضیح دهید.
|
1 | |||||||||||||||
6-4 |
چه تفاوتی بین نهاد فرهنگی آموزش عالی و سایر نهادهای فرهنگی وجود دارد؟
|
1 | |||||||||||||||
6-5 |
به نظر شما چه تفاوتی بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ حق وجود دارد؟ دو مورد.
|
1 | |||||||||||||||
6-6 |
چرا علیرغم تغییر برخی ویژگیهای هویتی، هویت فرد همواره دارای بعد ثابتی نیز هست؟
|
1 | |||||||||||||||
6-7 |
تناسب جهان اجتماعی را با هویت اخلاقی و روانی افراد، توضیح دهید. (بدون ارائه مثال) |
1 | |||||||||||||||
6-8 |
کنترل اجتماعی را تعریف کنید. |
1 | |||||||||||||||
|
جمع نمرات طراح: احمد نیکزاد |
20 |
پیروز باشید
سلام اقای نیک زاد . قالب وبلاگتون خرابه . لطفا عوضش کنین .
سلام حتماً