بسمه تعالی
درس پنجم- هویت
1- معنای اولیه و عام هویت چیست؟ با ذکر مثال توضیح دهید. ص 33
2- ما در پاسخ کیستی؟ به تناسب چه چیزی عباراتی بیان میکنیم؟ ص 33 و 34
3- دو ویژگی مثال بزنید که خود در پیدایش آن مؤثر نبودهایم و از این پس نیز در آنها تأثیری نمیتوانیم داشته باشیم؟ ص 34
4- یک ویژگی مثال بزنید که خود در پیدایش آن مؤثر نبودهایم ولی در تغییر آنها میتوانیم نقش داشته باشیم؟ ص 34
5- ویژگیهای انتسابی و اکتسابی هویت را تعریف کنید. با ذکر مثال. ص 34
6- ویژگیهای هویت فردی و اجتماعی را با ذکر مثال توضیح دهید. ص 35
7- ویژگیهای هویتی ثابت و متغیر را با ذکر مثال توضیح دهید. ص 35
8- چرا علیرغم تغییر بسیار در ابعاد هویتی انسان، هویت همواره دارای بعد ثابتی نیز هست؟ ص 35
9- منظور از بخش خودآگاه و ناخودآگاه هویت چیست؟ ص 36
10- ما دربارهی ویزگیهایی از هویت خود که به آن واقف نیستیم چه میکنیم؟ توضیح دهید.ص 36
۱۱-از کجا میتوان پی برد که خطا و اشتباه در شناخت هویت خود و دیگران، وجود دارد؟ ص 36
۱۲- پیامبران و اولیای الهی در بارهی کدام ابعاد هویت انسانها سخن گفتهاند؟ ص 36
۱۳- با توجه به بخش ناخودآگاه هویت، مباحث و نظرات پیامبران و اولیای الهی را با جامعهشناسان و انسان شناسان غیر الهی، مقایسه کنید؟ ص 36
درس ششم- هویت فردی و اجتماعی
1- هویت فردی به چند بخش تقسیم میشود؟ هر کدام مربوط به چه جهانی هستند؟ برای هر کدام چهار مثال بنویسید. ص 38
2- مواردی از هویتهای اجتماعی نام ببرید. هویت اجتماعی فرد چگونه شکل میگیرد؟ با یک مثال توضیح دهید. ص 39 و 38
3- آیا جهانهای سه گانة طبیعی، نفساتی و اجتماعی با یکدیگر ارتباط دارند؟ توضیح دهید. 39
4- تأثیر ویژگیهای جسمانی افراد بر خصوصیات روحی آنها را با ذکر مثال توضیح دهید. سپس نمودار چنین رابطه ای را رسم کنید. ص 39
5- با ذکر مثالی تأثیر جهان نفسانی را بر خصوصیات جسمانی افراد نشان دهید. ص 39
6- روایت «ما ضعف بدن عما قویت علیه النیه»، بیانگر چه موضوعی است؟ ص 39
7- تأثیر محیط جغرافیایی را بر جهان اجتماعی توضیح دهید. ص 41
8- آیا از منظر قرآن کریم بین کنشهای اجتماعی انسان و اوضاع طبیعی ارتباط وجود دارد؟ توضیح دهید. ص 41
۹- تأثیر کنشهای اجتماعی را بر محیط طبیعی، نشان دهید. ص 41؟
10- ویژگیهای روانی و اخلاقی انسانها چه تاثیری بر جهان اجتماعی میگذارد؟ توضیح داده و مثال بزنید. ص 42
11- جهان اجتماعی چه تاثیری بر ویژگیهای روحی و روانی افراد میگذارد؟
12 - جهان اجتماعی برچه اساسی شکل میگیرد و سازمان مییابد؟ ص 43
42
13- تناسب جهان اجتماعی با طبیعت و بدن آدمی را در جهان متجدد دنیاگرا و جهان معنوی اسلام، نشان دهید. یا، نگاه جهان متجدد و جهان اسلام را نسبت به طبیعت، با یکدیگر مقایسه کنید. ص 44-43
14- « طبق آمارهای جهانی، میزان خودکشی افراد در جهان اسلام، بسیار کمتر از جوامع دیگر است». وضعیت فوق را با توجه به بحث « تناسب هویتهای فردی و اجتماعی»، چگونه تفسیر میکنید.
15- تناسب جهان اجتماعی با هویت اخلاقی و روانی افراد را توضیح دهید. ص 44
16- جهان اجتماعی دنیوی(جهان غرب یا مدرن) و جهان معنوی، هر یک، با کدام هویت اخلاقی و روانی افراد سازگار هستند؟ ص 45
درس هفتم- بازتولید هویت اجتماعی
1- به هنگام تولد هرفرد، جهان اجتماعی کدام ویژگی او را تعیین می کند؟ یا، تأثیر جهان اجتماعی را در تعیین هویت اجتماعی افراد توضیح دهید. 47
2- جهان اجتماعی برای تداوم حیات خود چه میکند؟ 47- 48
3- عوامل آشنایی کودک با جهان اجتماعی را نام ببرید. چهار مورد. 48
4- جامعه پذیری را تعریف کنید. 48
5- آیا همهی انسانها هویتی را که جامعه برای آنان در نظر گرفته میپذیرند؟ چرا؟
6- چرا جامعه برای تداوم حیات خود، علاوه بر فرایند جامعهپذیری، به کنترل اجتماعی نیز نیاز دارد؟ آیا میتوانید وضعیتی را فرض کنید که جامعه به کنترل اجتماعی نیاز نداشته باشد؟
7- کجروی اجتماعی را تعریف کنید. 48
8- هر جامعه برای پیشگیری و کنترل کجرویهای اجتماعی از چه روشهایی استفاده میکند؟ نام ببرید و هر کدام را توضیح دهید. 49
9- کنترل اجتماعی چیست ؟ 49
10- اقناع چیست و قدرت اقناع بیشتر یک فرهنگ، چه تأثیری بر رفتار افراد دارد؟49
11- کدام فرهنگها از قدرت اقناعی بیشتری برخوردارند ؟ 50
12- تشویق و تنبیه بیشتر در مورد چه کسانی به کار برده میشود؟ 50
13- آیا تشویق و تنبیه نسبت به پدیدههای مختلف فرهنگی، یکسان انجام میشود؟ 50
14- دو صورت تشویق و تنبیه را نام برده و بنویسید که هر کدام در چه گروههایی مورد استفاده قرار میگیرند؟ کدام یک آثار عمیقتری دارد؟ 50
15- کدام جوامع در معرض ناهنجاریها و آسیبهای بیشتری قرار میگیرند؟ 50
16- امر به معروف و نهی از منکر دارای چه آثاری هستند و در کدام فرایندهای اجتماعی، نقش دارند؟ 50
17- مراتب و روشهای امر به معروف و نهی از منکر را بنویسید. مسؤلیت اجرای آنها به عهده کیست؟ 50
سوالات درس هشتم- تغییرات هویتی و تحولات اجتماعی
1- انسانها هویت اجتماعی انتسابی و اکتسابی خود را چگونه به دست می آورند؟ کسب هویتهای اجتماعی جدید چه تأثیری بر موقعیت اجتماعی آنان دارد؟ 52
2- تحرک اجتماعی چیست؟ 53
3- انواع تحرک اجتماعی را نام ببرید و برای هر کدام یک مثال بنویسید. 53
4- در هر جهان اجتماعی، چه چیزی فرصتهای افراد را برای تحرک اجتماعی و کسب هویت های جدید، تعیین میکند؟ 53
5- امکان تحرک اجتماعی صعودی افراد در جوامع زیر چگونه است؟ 53-54
الف- جوامع مبتنی بر ارزشهای نژادی
ب- جوامع مبتنی بر ارزشهای اقتصادی
ج- جوامع مبتنی بر ارزشهای دنیوی
6- آیا هویت دینی و معنوی افراد در یک جهان سکولار میتواند بروز داشته باشد؟ توضیح دهید. 54
7- در یک جهان دینی و معنوی چه نوع هویتهایی به رسمیت شناخته نمیشوند؟ 54
8- در چه صورتی تغییرات هویتی در تعارض با هویت فرهنگی جامعه قرار نمیگیرد؟ پیامد این تغییر و عکس العمل جامعه نسبت به آن چیست؟ 54
9- چه زمانی تغییرات هویتی به تعارض فرهنگی منجر میشود؟ پیامد تعارض فرهنگی چیست؟ 55
10- تغییرات هویتی به چند شکل انجام میشود و هر یک چه پیامدی دارد؟ 54 و 55
11- عبارات زیر را به شکلی در دو گروه، طبقهبندی کنید که هر گروه بیانگر نوعی خاص از تغییرات هویتی باشد(پاسخ خود را در یک جدول ارایه دهید).
اضطراب و نگرانی اجتماعی- گسترش و توسعهی فرهنگ جامعه- در درون یک جهان اجتماعی واحد- تعارض فرهنگی- خارج از مرزهای مقبول فرهنگی- تشویق و تأیید جامعه.
12- علل تعارضات فرهنگی را نام برده و مختصر توضیح دهید. 55
سؤالات درس نهم – تحولات هویتی فرهنگ
1- هویت فرهنگی جامعه بر چه اساسی شکل می گیرد؟ و چه زمانی هویت فرهنگی محقق می شود؟ 57
2- چه تفاوت یا نسبتی بین هویت فرهنگی جامعه و هویت اجتماعی افراد وجود دارد؟ توضیح دهید. 57
3- ابتدا متن زیر را به دقت بخوانید و سپس با استفاده از عبارات متن، جدول را کامل کنید. 57
« نظام آموزشی ایران با هدف تعلیم و تربیت اسلامی شکل گرفته است. معلمان و دانشآموزان از مهمترین عناصر این نظام محسوب میشوند. مدیران آموزشی نیز با استفاده از آموزههای قران مجید، همواره بر اهمیت علم و فراگیری دانش تأکید کردهاند».
هویت اجتماعی |
هویت فرهنگی |
1- |
|
2- |
|
3- |
|
4- تأثیر هویت فرهنگی را بر هویتهای اجتماعی توضیح دهید ؟ 57
5- هویت فرهنگی تا چه زمانی دوام می آورد و چه زمانی نابود میشود؟ 58
6- تعارض بین کدام بخشهای فرهنگی میتواند به تزلزل فرهنگی منجر شود؟ 58
7- تزلزل فرهنگی چه هنگامی رخ می دهد؟ 58
8- تزلزل فرهنگی چه ارتباطی با بحران هویت دارد ؟ دلیل بیاورید. 58
9- اگر بحران هویتی تداوم یابد چه نتیجهای به دنبال خواهد داشت؟ 58
10- تغییرات فرهنگی و تمدنی، امری مثبت است یا منفی؟ با ذکر مثال. 59
11- عواملی که بحرانهای فرهنگی و در نتیجه تغییر هویتهای فرهنگی را به وجود میآورند، به چند بخش تقسیم می شوند ؟ نام برده و توضیح دهید. 59- 60
12- مرگ طبیعی یک فرهنگ چه زمانی رخ می دهد؟ توضیح دهید. 60
13- کدام فرهنگ با بحرانهای زیست محیطی، اقتصادی و معیشتی مواجه شده و به بنبست میرسد؟ 60
14- کدام فرهنگ با شکاکیت، پوچانگاری و انواع آسیبها مانند یأس و خودکشی افراد مواجه میشود؟ 60
15- وجود کاستی و خلاء معنوی در برخی فرهنگها، اندیشوران و متفکران اجتماعی را به چه عملی فرا میخواند و تشویق میکند؟ 60
16- وضعیت فرضی زیر را در نظر بگیرید و سپس به سه سؤال در ذیل آن پاسخ دهید. 60
« محققان اجتماعی از رواج شکاکیت، پوچانگاری، یأس و خودکشی در جامعهی X و بروز بحرانهای زیست محیطی، اقتصادی و معیشتی در جامعهی Y، خبر دادهاند».
الف- دلیل مشترک وجود این آسیبها در دو جامعهی مذکور چیست؟
ب- در ایجاد این آسیبها، چه تفاوتی بین این دو جامعه وجود دارد؟
ج- در صورت تداوم چنین وضعیتی، سرانجام فرهنگ این دو جامعه چیست؟
سؤالات درس دهم- از خودبیگانگی فرهنگی
1- اانواع مختلف ارتباطات فرهنگی و نتایج هر یک را به اختصار بنویسید. 62- 63
2- چه زمانی یک فرهنگ در جریان ارتباطات بین فرهنگی میتواند زمینه ی گسترش و توسعه ی خود را فراهم آورد؟ با ذکر یک مثال. 62
3- جهان اسلام در مواجهه با فرهنگ یونان و روم باستان، کدام عناصر فرهنگی را از آنها اخذ کرد و کدام عناصر را نپذیرفت؟ 63
4- چه زمانی یک فرهنگ در جریان ارتباطات بین فرهنگی دچار تحولات هویتی میشود و به فرهنگ دیگری ملحق میشود؟ 63
5- اگر فرهنگی در مواجهه با فرهنگ دیگر، ................. و ................. داشته باشد، بدون آنکه به آن فرهنگ .............. شود، هویت .............. متناسب با آن .................... خود بدست میآورد. 63
6- کدام فرهنگ در قرون وسطی، پس از رویارویی با فرهنگ اسلامی، تحولاتی هویتی پیدا کرد؟ توضیح دهید. 64
7- «خودباختگی فرهنگی» چه نوع آسیبی است و مانع چیست؟ 65
8- در چه صورتی «خود باختگی فرهنگی» در جامعه رخ میدهد؟ جامعهی گرفتار به خودباختگی فرهنگی، عناصر فرهنگ بیگانه را در چه سطحی و چگونه فرا میگیرد؟ 65
9- ارتباط جامعه خودباخته با فرهنگ خویش و فرهنگ دیگری که مبهوت آن شده، چگونه است؟ 65
10- چرا بسیاری از جوامع غیرغربی در رویارویی با فرهنگ غرب، به خودباختگی فرهنگی گرفتار شدند؟ این خودبیگانگی چه نامیده میشود؟ 65
11- غرب زدگی چیست؟ 65
12- انواع مختلف از خودبیگانگی فرهنگی را توضیح دهید. 66
13- چه فرهنگهایی نمیگذارند که انسان به تفسیر و شناختی صحیح از عالم و آدم (شناخت حقیقت جهان و حقیقت خود) نایل شوند؟ توضیح دهید. با ذکر دو نمونه. 66
14- در جهان ترسیم شده توسط فرهنگهای باطل، آدمی و فطرتش با چه مشکلی روبرو میشود؟ 66
15- بر اساس نگاه قرآن، انسان چه زمانی به شناخت حقیقت خود و جهان میرسد؟ قران در این باره چه میفرماید؟ 66
16- تنها کدام فرهنگ میتواند انسان را با حقیقت خود و جهان آشنا کند؟ انسان درون این فرهنگ، چه نگرشی نسبت به خود و جهان دارد؟ 66
سوالات درس یازدهم- هویت ایرانی
1. هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام چگونه بوده است؟ توضیح دهید. 68
2. اسلام چه تأثیری درهویت ایرانی داشته است؟ 68
3. چرا زبان فارسی دری به عنوان زبان فرهنگی دوم جهان اسلام، گسترش یافت؟ 69
4. فرهنگ اسلامی(از جمله ایران) در مقابل حمله مغول و جنگهای صلیبی چه واکنشی نشان داد؟ 69
5. برخورد جهان غرب با جهان اسلام، چه تأثیری در هویت فرهنگی مسلمانان داشته است؟ 70
6. هویت فرهنگی جوامع اسلامی در تصویری که تاریخ نگاران غربی و مستشرقان القا میکردند، چگونه بود؟ 70
7. متفکرین ایرانی- از دههی سی به بعد- برای مقابله با خودباختگی فرهنگی، دست به چه اقدامی زدند؟ سه نمونه ذکر کنید. 70
8. انقلاب اسلامی، حاصل چه بود و با بازگشت به کدام خویشتن همراه بود؟ 70
9. انقلاب اسلامی چه تأثیری در احیای هویت جهان اسلامی داشته است؟ 71
10. بیداری حیات معنوی اسلام پس از انقلاب اسلامی، چه تأثیری بر نظریه پردازان غربی گذاشته است؟ 71
11. عبارات زیر را با توجه به بحث « هویت ایرانی» به سه دسته تقسیم کرده و برای هر دسته عنوان مناسبی انتخاب کنید. ( پاسخ خود را در قالب یک جدول ارایه دهید). 68- 71
هویتی سکولار و دنیوی- بازگشت به خویشتن الهی و توحیدی- جذب و هضم مغولان در فرهنگ خود- احساسات قومگرایانه و ناسیونالیستی- احیای هویت جهان اسلام- هویت دینی آمیخته با اساطیر- خودباختگی فرهنگی.
12- به نظر شما، انقلاب اسلامی ایران در چه گسترهای از جهانهای اجتماعی، توانسته است هویتهای فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار دهد؟ ( برای پاسخگویی به این سؤال، در ابتدا لازم است جهانهای اجتماعی مورد نظر را نام برده و سپس در مقابل هر یک، تأثیر انقلاب اسلامی را از حیث هویت فرهنگی، بنویسید).
پایان سوالات فصل دوم