بسمه تعالی آزمون: علوم اجتماعی پیش دانشگاهی سال تحصیلی: 92-1391 نوبت: نیمسال اول مدت آزمون: 75 دقیقه نام و نامخانوادگی دانشآموز: دبیر: احمد نیکزاد |
||
ردیف |
متن سؤالات |
بارم |
1 |
درستی یا نادرستی عبارتهای زیر را با کشیدن دایرهای دور حروف ص یا غ ، مشخص کنید. در صورتی که عبارتی را نادرست میدانید، صحیح کلمهای را که زیر آن خط کشیده شده، در داخل پرانتز انتهای آن عبارت بنویسید. |
۲/۵ |
1-1 |
از بخش اجتماعی جهان انسانی با عنوان جهان فرهنگی و از بخش فردی آن با عنوان جهان ذهنی تعبیر میکنند. ص- غ ( ). |
|
1-2 |
عقلانیت، ارزشی است که همواره در کنار و در دامان ارزشهای دیگر، معنای خود را پیدا میکند. ص- غ ( ). |
|
1-3 |
حقوق بشر بر مبنای اندیشة سکولاریستی، صورتی دنیوی و این جهانی دارد و براساس خواسته ها، عادات و تمایلات طبیعی آدمیان شکل می گیرد. ص- غ ( ). |
|
1-4 |
حرکتهای اعتراضآمیز مذهبیکه با جریان دنیاگروی تقابل نداشتند، توانستند بخشی از اروپای مسیحی را از تسلط کلیسا خارج سازند. ص- غ ( ). |
|
||||||||||||||||
1-5 |
در فرایند تکوین نظام نوین جهانی، دولتهای سکولار غربی از طریق سازمانهای فراماسونری، فرهنگ عمومی جوامع غیر غربی را دچار اختلال میکردند. ص- غ ( ). |
|
||||||||||||||||
2 |
سؤال جورکردنی: در داخل پرانتز مقابل هر پرسش در ستون سمت راست، حرف مربوط به پاسخ ستون چپ را که با آن جور درمیآید، بنویسید. (در سمت چپ یک گزینه اضافی وجود دارد). |
1 |
||||||||||||||||
2-1 |
( ) 1- بردهداری و از بین بردن ساکنان بومی الف- امپریالیسم فرهنگی ( ) 2- استفاده از ابزارهای فرهنگی، علمی و رسانهها ب- امپریالیسم اقتصادی ( ) 3- تصرف بازارها و مواد خام کشورهای دیگر ج- استعمار قدیم ( ) 4- استفاده از مجریان بومی و داخلی مستعمرهها د- استعمار نو ه- استعمار فرانو |
|
||||||||||||||||
3 |
سؤالات چهارگزینهای |
|
||||||||||||||||
3-1 |
کدام گزینه بیانگر قدم گذاشتن از جهان فردی یا ذهنی به جهان اجتماعی و فرهنگی است؟ الف) اندیشیدن دربارهی مسالهای خاص ب) بیان اندیشهی خود بصورت گفتار و نوشتار ج) تفسیر مسائل روزمرهی زندگی به کمک عقاید و ارزشها د) تصمیمگیری در بارهی مسائل روزمرهی زندگی
|
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-2 |
کدام یک از گزینههای زیر نشان دهندهی فرهنگ مطلوب جهانی است؟ فرهنگی که ................... . الف) نگاه سلطه جویانه نسبت به دیگر اقوام ندارد و از ارزشهای مشترک انسانی سخن میگوید ب) معیار و میزانی برای سنجش عقاید و ارزشهای مختلف ندارد و به نسبیت فرهنگی دچار شده است. ج) بر مبنای عقاید خود یک نظام جهانی را تعریف و از شرایط متغیر و متحول اجتماعی عبور میکند. د) با رویکرد تقدیرگرایانه خود، قدرت مقاومت یک فرهنگ را افزایش داده و زمینه تسلط فرهنگهای بیگانه را از بین میبرد. |
۰/۲۵ |
||||||||||||||||
3-3 |
قومی که در اثر تهاجم نظامی شکست میخورد، در چه صورتی میتواند گروه مهاجم را درون فرهنگ خود به خدمت گیرد؟ درصورتی که ............ . الف) به تدریج قدرت نظامی گروه مهاجم ضعیف شود. ب) هویت فرهنگی خود را حفظ کند. ج) فرهنگی غنی و قوی داشته باشد د) بتواند استقلال سیاسی و فرهنگی خود را به دست آورد. |
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-4 |
انسان در دیدگاه اسلام چگونه موجودی است و چه مسئولیتی بر عهده دارد؟ الف) مسئول، متعهد و مختار است که میباید تمامی ظرفیتها و توانمندیهای الهی خود را برای زندگی این جهانی هزینه کند. ب)سعادت انسان در تقرب به خداوند و رسیدن به مقام خلافت الهی است. او مسئول، متعهد، مختار و دارای توانمندیهای الهی است. ج) موجودی مسئول، متعهد، مختار و خلیفهی خداوند در زمین است. انسان مسئول آباد کردن این جهان و موظف به پرهیز از فساد در خشکی و در دریاست. د) خلیفه خداوند در زمین است و برای اجرای عدالت و قسط و مانع شدن از چرخش ثروت در دست اغنیاء و آزادسازی مستضعفان از حاکمیت مستکبران، مبعوث شده است. |
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-5 |
هر یک از عبارات زیر، مربوط به کدام دسته از عقاید و ارزشهای بنیادین هستند؟ (به ترتیب) «اگر در کانون هستی یک وجود مقدس و متعالی وجود داشته باشد، هیچ موجودی در مقابل آن نمیتواند اصالت داشته باشد.» ـ «عقایدی که به صراحت ابعاد متافیزیکی و فوق طبیعی جهان را انکار میکنند.» ـ «اگر افرادی که در بستر فرهنگ دینی زندگی میکنند، دنیا را هدف برتر خود قرار داده باشند، از آشکار کردن آن پرهیز میکنند.» الف) هستی شناسانه ـ هستی شناسانه ـ انسان شناسانه ب) هستی شناسانه ـ معرفت شناسانه ـ انسان شناسانه ج) انسان شناسانه ـ معرفتشناسانه ـ هستی شناسانه د) انسان شناسانه ـ هستی شناسانه ـ هستی شناسانه |
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-6 |
کدام عبارت در رابطه با روشنگری در معنای عام خود نادرست میباشد؟ الف) روشنگری پدیدهای مدرن و مربوط به فرهنگ معاصر غرب نیست. ب) انبیای الهی از دیرباز برای روشنگری و برداشتن موانعی آمدهاند که راه را بر حقیقت بستهاند. ج) در فرهنگ دینی اسلام، عقل و وحی دو پیامبر باطنی و ظاهری برای روشن کردن حقیقتاند. 4) روشی از معرفت و شناخت است که با دو مبنای سکولاریسم و اومانیسم همراه شده است. |
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-7 |
«با فرو ریختن اقتدار کلیسا، پادشاهان و قدرتهای محلی فرصت بروز و ظهور پیدا کردند»؛ کدام عبارت در این رابطه نادرست است؟ پادشاهان و قدرتهای محلی ......... . الف) به دلیل رویکرد دنیوی خود برای حذف کلیسا، عملکرد ارباب کلیسا را مورد انتقاد قرار ندادند. ب) به تدریج دخالت دین را در امور دنیوی انکار کردند. ج) حرکتی دنیوی را آغاز کردند که حتی به دنبال توجیه دینی و معنوی خود نیز نبودند. د) به نام خداوند، بندگان خدا را به بندگی میگرفتند و به بهانة ایمان، عقل را از اعتبار میانداختند. |
۰/۵ |
||||||||||||||||
3-8 |
در چه صورتی نظام جهانی، صحنة تعامل یا برخورد بین فرهنگی خواهد بود؟ الف- اگر یک فرهنگ در سطح جهانی بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. ب- اگر فرهنگهای مختلف در سطح جهانی حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشند. ج- هنگامی که فرهنگ غالب ویژگیهای مطلوب یک فرهنگ جهانی را داشته باشد. د- هنگامی که نظام جهانی عرصة حضور فرهنگهای متفاوت باشد. |
۰/۵ |
||||||||||||||||
4 |
سؤالات کوتاه پاسخ: |
|||||||||||||||||
4-1 |
منظور از فرهنگ جهانی چست؟
|
۰/۷۵ |
||||||||||||||||
4-2 |
رنسانس به چه معناست؟ دلیل این نامگذاری چیست؟
|
۰/۵ |
||||||||||||||||
4-3 |
دولت- ملتهای جدید که نخستین بار در اروپای غربی پدید آمدند، چه هویتی داشتند؟
|
۰/۵ |
||||||||||||||||
4-4 |
چه عاملی جهان را کوچک کرده و آن را به صورت دهکدهای واحد در آورده است؟
|
۰/۵ |
||||||||||||||||
5 |
هشت عبارت زیر را با توجه به مراحل گسترش فرهنگ اسلامی، در جدول زیر دستهبندی کنید(هر عبارت را ذیل مرحلهی تاریخی مناسب خود قرار دهید. ممکن است تعداد عبارتهای مربوط به هر مرحلهی تاریخی، یکسان نباشد).
آشکار نشدن کامل ظرفیتهای فرهنگ اسلامی- گوشزد کردن خطرات فراموشی فرهنگ و هویت اسلامی- سازش قدرت سیاسی جوامع اسلامی با دولتهای غربی- سازمان دادن به اقتدار جامعة اسلامی در چارچوب مناسبات قبیلهای- کنار گذاشتن مکاتب ناسیونالیستی یا مارکسیستی برای مقابله با سلطة استعمار- دعوت امپراتوری ایران و روم به اسلام - انقلاب اسلامی ایران- حذف مظاهر فرهنگ اسلامی توسط دولتهای استبدادی جوامع اسلامی.
|
۲ |
||||||||||||||||
6 |
سؤالات تشریحی |
|||||||||||||||||
6-1 |
گروهی که جهان طبیعت را مهمتر از جهان ذهنی و جهان فرهنگی میدانند، چه توجیهی برای نظر خود ارائه میدهند؟
|
۱ |
||||||||||||||||
6-2 |
پیامدهای ارزش «عدالت و قسط» به عنوان یکی از ویژگیهای فرهنگ جهانی مطلوب، چیست؟
|
۱ |
||||||||||||||||
6-3 |
از دیدگاه فارابی، «مدینه تغلب» چه نوع جامعهای است؟ توضیح دهید.
|
۱ |
||||||||||||||||
6-4 |
چرا اومانیسم را میتوان «فرعونیت آشکار» یا «تفرعنی عریان» ترجمه کرد؟
|
۱/۵ |
||||||||||||||||
6-5 |
در فرهنگ جدید غرب، لیبرالیسم چگونه شکل گرفت؟ لیبرالیسم به چه معنا است؟
|
۱/۵ |
||||||||||||||||
6-6 |
فرهنگ سلطه، جامعه جهانی را به چند دسته تقسیم میکند؟ پیامدهای آن چیست؟
|
۱ |
||||||||||||||||
6-7 |
در نظام نوین جهانی، جهان غرب چگونه فرهنگ عمومی جوامع غیرغربی را مدیریت و نخبگان آنان را تربیت میکند؟
|
۱/۵ |
||||||||||||||||
|
پیروز باشید جمع نمرات |
۲۰ |