وبلاگ آموزشی مطالعات اجتماعی

محتوای سایت علمی و در باره کتب اجتماعی دوره متوسطه می باشد.

وبلاگ آموزشی مطالعات اجتماعی

محتوای سایت علمی و در باره کتب اجتماعی دوره متوسطه می باشد.

سوالات فصل اول مطالعات اجتماعی

 

بسمه تعالی  

 

سوالات فصل اول مطالعات اجتماعی   

توجه: سوالات هر فصل به تدریج کامل خواهد شد.

 

درس اول- شناخت محیط اجتماعی

1- دوران کودکی را با دوره نوجوانی از نظر ویژگی­های اجتماعی با هم مقایسه کنید.

2- شناخت محیط اجتماعی در دورة نوجوانی چه اهمیتی دارد؟

 

3- نتیجه شناخت نادرست محیط اجتماعی چیست؟ توضیح دهید. با  ذکر دو مثال.

4- منظور از شناخت ناقص چیست؟ این نوع شناخت چه نتیجه­ای دارد؟

5- چرا تلاش برای رسیدن به شناختی صحیح از جامعه، تلاش ارزشمندی است؟

6- انواع شناخت‌ جامعه را نام ببرید.

7-  شناخت حاصل از زندگی چگونه به دست می‌آید؟ یا؛ شناخت حاصل از زندگی را تعریف کنید.

8- شناخت علمی از جامعه چگونه حاصل می‌شود؟

9- انواع شناخت جامعه را با هم مقایسه کنید (حداقل به سه تفاوت بین این دو نوع شناخت اشاره کنید).

10-  آیا یافته­های شناخت علمی با شناخت حاصل از زندگی همیشه، یکسان است؟ توضیح دهید با ذکر یک مثال از علوم تجربی.

11-  دلیل خودکشی را از  نظر بیشتر مردم و عالم اجتماعی، با یکدیگر مقایسه کنید.

12- شناخت علمی چه توانایی­هایی به ما می­دهد؟

  

                                    درس دوم- شکل­گیری گروه

1- علمای اجتماعی و فلاسفه علت اجتماعی زیستن انسان را چه می‌دانند؟

2- تعامل اجتماعی را با ذکر یک مثال تعریف کنید.

3- چگونگی شکل­گیری «ما» را توضیح دهید.

4- انواع «ما» را با ذکر مثال تعریف کنید.

5- کدام «ما» به شکل­گیری گروه منجر می­شود؟ گروه را تعریف کنید.

6- تماشاگران یک مسابقه فوتبال را می­توان «گروه»، نامید یا خیر؟ استدلال کنید. 

 

 

 

درس سوم- هنجارها و ارزشهای اجتماعی

1- عضویت در گروه چه فواید و چه محدودیت­هایی برای فرد به دنبال دارد؟ با ذکر یک مثال برای محدودیت.

 

2- الگوی عمل یا هنجار را تعریف کنید. دو الگوی عمل در گروه دوستی و در یک تیم فوتبال بنویسید.

 

3- ارزش اجتماعی را تعریف کنید. با ذکر یک ارزش برای سه  گروه­ مختلف.

 

4- به نظر شما «نظم در کلاس»، یک هنجار است یا ارزش اجتماعی؟ استدلال کنید.   

 5- یک ایرانی با توجه به قبول «استقلال و عزت کشور» به عنوان دو ارزش، چه هنجارهایی را باید رعایت کند؟ سه مورد بنویسید.

 

 

                         درس چهارهم- رابطه ی گروه ها با یکدیگر  

1- بین گروه های مختلف جامعه ممکن است چند نوع رابطه وجود داشته باشد؟ توضیح دهید با ذکر مثال.  

2- چه هنگامی در جامعه می توان حالتی را یافت که در آن همه ی گروه ها با یکدیگر هماهنگ باشند؟ از  پاسخ چه نتیجه ای گرفته می شود؟ 

 

3- تضاد میان گروه ها برای جامعه مفید است یا زیان آور؟ توضیح دهید با ذکر مثال. 

 

4- چرا اختلافات قومی و قبیله ای در یک جامعه زیان اور است اما وجود احزاب گوناگون با ارمان های مختلف، مفید خواهد بود؟ 

5- گروه ملت را تعریف کرده خصوصیات آنرا مشخص کنید.  

 

6- چهار گروه مختلف در درون گروه ملت نام ببرید. محدوده ی فعالیت این گروه ها را کدام گروه مشخص می سازد؟ توضیح دهید. 

7- گروه‌های مختلف در چه شرایطی جامعه را دچار نابسامانی می‌کنند؟ دو مورد. 

 

8- گروه­هایی را نام ببرید که ارزش­های آن­ها با ارزش‌های گروه ملت مغایر باشند. سه مورد.

- گروه­هایی را نام ببرید که هنجارهای آنان با الگوهای عمل جامعه، مغایرت داشته باشد. سه مورد. 

 

10- گروه ملت در مقابل گروه های هنجارشکن و دارای ارزش های مغایر با ارزش های ملت، چه برخوردی می کند؟  

 

          

                                                 درس پنجم- تأثیرات گروه بر فرد

1- تاثیرات گروه بر فرد را نام ببرید.

2- انسان چگونه از صفات خود آگاه می­شود؟ توضیح دهید.

3- خودآگاهی را تعریف کنید.

4- تأیید توانایی­ها و استعدادهای فرد (مثلاً با هوش شناخته شدن) توسط  دیگران، چه تأثیری بر شخصیت او دارد؟

5- تأثیر گروه را در شکل­گیری جهت­گیری­های فرد توضیح دهید. با ذکر دو مثال.

6- آیا تمام جهت­گیری­های فرد تحت تأثیر گروه است؟ با ذکر مثال.

7- عضویت درگروه درکدام دوره زندگی اهمیت بیشتری دارد؟ چرا؟ سه مورد.

  

 

 

                                    درس ششم- آسیب­های گروه

1- منظور از این عبارت که «گروه­ها در ارتباط خویش با فرد و جامعه شمشیر دو  دم­اند»، چیست؟

2- آسیب­های گروه یعنی چه.؟ مهمترین آسیب‌های گروه را نام ببرید؟

3- با ذکر مثالی دوگانگی ارزشی را توضیح دهید.

4- دوگانگی ارزشی در گروه چه تأثیری بر شخصیت اعضای گروه دارد؟

5- بیگانگی از جامعه را تعریف کنید.

6- بیگانگی از جامعه در گروه چه تأثیری بر شخصیت اعضای گروه دارد؟

7- مطلق­گرایی گروهی را تعریف کنید. با ذکر سه نمونه از گروه­های مطلق­گرا در تاریخ.

8- اثرات مطلق‌گرایی گروهی را بر رفتار فرد عضو گروه بنویسید.

9-  اگر در یک جامعه همه گروه‌‌ها  به مطلق‌گرایی دچار شوند، در آن جامعه چه پیش خواهد آمد؟

10-  سرگردانی، ستیز با جامعه خویش، عدم انعطاف و تحجر هر کدام بیانگر  تاثیر کدام آسیب‌ گروه بر رفتار فرد است؟

11- «تبعیت بی چون و چرا» را به عنوان یکی از آسیب­های گروه توضیح دهید.

12-  اگر در یک گروه، افراد اجازه نقد و بررسی مسائل را نداشته باشند، چه  مشکلاتی پیش می­آید؟

13- چرا انتخاب گروه به خصوص برای نوجوانان و جوانان انتخابی بسیار مهم است؟  

                                                                                                       اتمام  فصل اول

نظرات 3 + ارسال نظر
شاگرد دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:33 ب.ظ

جواب سوال ها رو نمی نویسید

پسر خوب جواب ها در حین تدریس مشخص می شود و اگر دوست داشتی می تونی در کتابت علامت بزنی

محمد مهدی نجفعلی خوانساری سه‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 11:01 ب.ظ http://asheghaneemam.blogfa.com

مطالب خوبی بود.میتونید شماره صفحه ها و هم بنویسید.

;lp سه‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1391 ساعت 03:14 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد